10 Petua Membina Sikap Positif

Petua 1 : Jangkakan Kejayaan
Hukum minda mengatakan apa yang dijangkakan berkemungkinan besar akan berlaku. Oleh itu, daripada membuang masa menjangkakan kegagalan kenapa tidak jangkakan kejayaan. Sekiranya anda jangkakan kejayaan, fokus anda pastinya hanya kepada cara untuk berjaya. Anda gambarkan hanya nikmat dan erti sebuah kejayaan, maka secara tidak langsung anda akan menggarap sikap positif. Malangnya dalam kehidupan ini kita sering takutkan kegagalan. Cara fikir kita menjurus ke arah itu. Oleh itu yang tergambar dipemikiran kita hanyalah halangan dan rintangan serta kepayahan. Dalam memburu kejayaan anda tidak boleh putus harapan. HARAPAN adalah satu anugerah yang cukup besar Allah berikan kepada manusia.

Manusia biasanya membangun ketahap yang mereka jangkakan atau yang orang lain jangkakan terhadap mereka. Oleh itu jangkakan kejayaan dalam setiap usaha yang anda lakukan. Kalau anda perlu ubah perancangan untuk mencapai sasaran, maka ubahlah. Pastikan juga anda bertindakbalas secara positif terhadap perkara-perkara yang mungkin membantutkan kejayaan tersebut. Lihat diri anda sebagai seseorang yang pasti merealisasikan harapan yang digenggam.

Apabila kita rasakan yang kita tidak punya masa depan, tiada harapan untuk maju, tiada peluang untuk meningkatkan keupayaan maka ia akan menjurus kita kepada satu sikap negatif iaitu sikap malas.

Petua 2 : Lakunkan Watak Orang Cemerlang

Tidak dapat dinafikan setiap manusia mempunyai kelemahan dan kekuatannya tersendiri. Sebab itulah untuk berjaya kita mesti mempunyai model ikutan (role model) yang boleh ditauladani.

Cuba lihat senario berikut, katakanlah anda sebagai seorang pelajar, telah dipilih untuk berlakun dalam sebuah filem tempatan. Kisahnya berkisar kehidupan pelajar-pelajar sekolah dan anda telah dipilih sebagai pelakun utama. Bayarannya cukup lumayan iaitu RM10,000 dan nama anda juga akan dikenali ramai setelah filem ini ditayangkan. Anda dikehendaki melakunkan watak pelajar cemerlang. Syarat untuk anda kekal sebagai pelakun cuma dua iaitu, yang pertama anda mestilah menjaga disiplin dan masa anda. Maknanya, apabila pergambaran bermula jam 5 petang maka anda mesti berada dilokasi sebelum masa tersebut.

Yang keduanya pula, anda mesti menghayati watak pelajar cemerlang sepenuhnya. Sekiranya pengarah tidak berpuas hati dengan anda, dia akan gugurkan nama anda dari senarai pelakun pada bila-bila masa. Pengarah tidak risau sebab anda pelakun baru, satu ditolak berpuluh akan memohon untuk berlakun.

Kalau anda berada dalam situasi di atas, apa tindakan anda? Saya yakin anda akan mula meneliti dan memahami plot filem tersebut bersungguh-sungguh. Anda mula menghafal skrip yang diberikan ayat demi ayat biarpun ketebalannya mencecah ratusan muka surat. Anda akan mula menjiwai dan menghayati watak pelajar cemerlang yang diberikan kepada anda. Anda akan tiru gaya, percakapan dan cara hidup mereka. Pendek kata anda mahu penonton lihat betapa realistiknya lakunan anda. Anda mahu dikenali selepas usaha anda ini. Anda mahukan ganjaran wang RM10,000 yang dijanjikan kepada anda.

Tidakkah anda terfikir betapa beruntungnya kalau anda lakunkan perkara yang serupa setiap hari dalam hidup anda. Kenapa mesti anda bersungguh-sungguh dalam lakunan filem? Tidakkah anda sedar bahawa kita semuanya pelakun di pentas dunia atau di pentas kehidupan. Kenapa tidak lakunkan watak orang cemerlang itu hari ini. Anggapkan seolah-olah anda berhadapan dengan kamera. Kalau anda seorang pelajar, maka bertindaklah seperti pelajar cemerlang di sekolah anda sekarang!

Sekiranya anda seorang pekerja, bertindaklah seolah-olah anda pekerja cemerlang sekarang! Mula mengurus masa secara berkesan, menglibatkan diri secara aktif, berperibadi mulia seolah-olah anda sememangnya cemerlang. Lakukannya setiap hari dan hasilnya nanti anda akan perolehi apa yang diperolehi oleh pelajar cemerlang lainnya.

Lebih malang lagi kalau anda tidak mahu menjadi pelakun itu hari ini maka Allah akan pilih orang lain untuk menggantikan tempat anda. Orang lainlah nanti yang akan berjaya. Mereka akan jadi pemimpin, jurutera, ulamak, peguam dan sebagainya. Orang lain yang akan dikenali dan nama mereka disebut-sebut sebagai orang yang membawa perubahan dalam masyarakat. Orang lain yang akan memperolehi pendapatan bukan sekadar RM10,000 tetapi mungkin lebih tiap-tiap bulan.

Anda tidak punya pilihan lain. Untuk berjaya anda mesti mula berlakun hari ini. Hayati watak orang cemerlang. Berfikirlah, bercakaplah dan bertindaklah seperti mereka yang cemerlang. Lama kelamaan tabiat cemerlang akan sebati dengan kehidupan harian anda. Ia akan menjadi sikap baru anda. Anda akan dapati mereka disekeliling anda menyedari yang anda kini bersikap positif. Setiap kebaikan yang bakal anda perolehi hasil lakunan positif anda ini membuatkan anda tidak mahu lagi kembali kepada sikap negatif anda sebelum ini. Anda mula memikirkan untuk hidup dalam kelompok dan persekitaran baru.

Apa anda tunggu lagi? Lakunkanlah watak orang cemerlang itu sekarang dengan memerhatikan model ikutan anda.

Petua 3 : Ubah Penampilan Diri

Sikap positif terserlah melalui penampilan diri yang positif. Kita mudah mengenali mereka yang bersikap positif melalui percakapannya, pakaiannya, rambutnya, kasutnya, gayanya dan sebagainya. tetapi kita lupa, sebenarnya kita mampu melakukan sebaliknya iaitu membina sikap positif melalui penampilan yang positif.

Ambil contoh yang paling mudah, anda telah dijemput ke satu majlis pelancaran oleh seorang rakan. Anda mengenakan baju biasa sahaja dengan berbaju kemeja lengan pendek dan berseluar kasual. Sampai sahaja di sana, anda lihat hampir kesemua mereka yang hadir lengkap berbaju batik atau berkot dan bertali leher. Apa perasaan anda? Saya yakin walau bagaimana positif pun sikap anda, anda pasti rasa bersalah dan rendah diri. Berbeza pula bentuk perasaan anda sekiranya anda hadir dengan pakaian yang rapi, segak, kemas dan bergaya. Anda pasti rasa penuh yakin dan positif. Begitulah besarnya pengaruh penampilan diri dalam membentuk sikap positif dan emosi anda. Cuba fikirkan sejenak bagaimana perasaan anda apabila anda mengenakan baju baru ke pejabat. Anda rasa lebih bersemangat dan yakin.

Kemas, bersih dan rapi tidak semestinya berjenama. Tidak salah mempunyai pakaian dan aksesori yang berjenama sekiranya anda mampu tetapi ia bukannya suatu kemestian. Jangan pula seperti kata pepatah ‘biar papa asal bergaya’. Anda perlu ingat bahawa pelaburan yang telah anda buat dalam membentuk penampilan diri atau imej yang positif mestilah membawa pulangan yang setimpal atau berbaloi. Kalau anda melaburkan wang ringgit untuk membentuk imej diri semata-mata untuk bergaya dan menunjuk-nunjuk, maka pelaburan itu merugikan anda.

Pelaburan yang dibuat mestilah mampu menjadikan anda lebih positif dan produktif. Sebab itu ramai jurujual profesional mempunyai penampilan diri yang positif. Mereka dilatih untuk berkeadaan sedemikian. Mereka meraih keuntungan dan pendapatan dengan mempunyai penampilan positif. Mereka mempengaruhi pelanggan dengan penampilan diri begitu.

Beberapa perkara yang mesti diperhatikan dalam membentuk penampilan diri:

  1. Potongan rambut – Potongan yang sesuai dengan peranan, kemas dan menarik.
  2. Pilihan warna dan corak – Pilihan warna yang kena pada tempat dan masa serta ‘matching’.
  3. Jenis pakaian – Sama ada batik, kasual, sukan, kot dan sebagainya.
  4. Kemas dan rapi – Sentiasa digosok rapi.
  5. Kasut – Kasut yang sesuai dengan tujuan kehadiran kita di satu-satu tempat.
  6. Aksesori – Jam tangan, beg, gelang dan rantai (bagi wanita), haruman dan lain-lain.
  7. Jenama – Bukan perkara utama tetapi digalakkan bagi yang mampu.
  8. Kesihatan diri – Keceriaan wajah, kelihatan sihat, kuku, kulit dan sebagainya.
  9. Gaya – Cara berjalan, bercakap, ketawa dan mimik muka.
  10. Senyum – Rahsia utama penampilan diri ialah senyuman yang terukir.

Tuntutan penampilan diri ini berbeza-beza mengikut kedudukan anda dalam masyarakat dan karier yang anda ceburi.
Walau siapa anda, sama ada sedar atau tidak anda tetap dinilai oleh manusia lain melalui penampilan diri. Sebab itu permohonan untuk ke satu-satu pekerjaan perlu melalui proses temuduga. Mereka mahu melihat calon-calon secara terus bukan sekadar untuk menguji kebijaksanaan seseorang pemohon tetapi juga untuk melihat penampilan diri yang melambangkan sikap dan peribadi seseorang. Penampilan diri positif perlu dipatuhi oleh semua golongan masyarakat termasuk pelajar, ibu bapa, pekerja, eksekutif, pemimpin dan sebagainya.

Petua 4 : Berkawan Dengan Orang Berjaya

Rasulullah s.a.w sendiri pernah bersabda, “kalau mahu kenal seseorang itu maka kenallah kawan-kawannya”. Oleh itu sekiranya anda memilih kawan yang positif, bergaul dengan mereka yang berjaya, banyak berbincang tentang apa yang mahu dicapai dimasa hadapan; pastinya ia akan mempengaruhi pemikiran dan tindakan harian anda. Pastinya anda turut terdorong untuk mencapai kejayaan dalam hidup anda pula. Mereka yang gagal hanya akan mampu menceritakan kisah-kisah kegagalan mereka sedang mereka yang berjaya pula akan menceritakan kisah-kisah kejayaan mereka.
Untuk berjaya anda perlu berkawan dengan mereka yang telah berjaya. Belajar dari pengalaman dan pengetahuan mereka. Belajar tentang cara mereka membentuk personaliti dikalangan masyarakat. Orang yang berjaya selalunya mempunyai personaliti dan karisma yang mengkagumkan. Personaliti dan karisma ini bukannya semula jadi sebaliknya mereka berusaha membinanya. Kalau mereka boleh, anda juga boleh melakukannya.

Petua 5 : Dalami Ilmu Kecemerlangan

Semangat ada ketikanya naik dan ada ketikanya luntur. Ada ketikanya kita terlupa tentang matlamat yang dikejar disebabkan oleh pelbagai urusan dan aktiviti lain. Ada ketikanya juga diri terasa malas dan bosan. Semuanya ini adalah lumrah hidup seorang manusia. Untuk mengekalkan semangat dan membina sikap positif maka anda perlulah sentiasa mendalami ilmu kecemerlangan diri.

Anda boleh mendalaminya dengan banyak membaca buku-buku motivasi, berbincang dengan rakan-rakan tentang perancangan anda, menghadiri program dan ceramah motivasi. Anda juga perlu mendengar kaset-kaset motivasi dan mendapatkan bahan-bahan daripada internet. Semakin bertambahnya ilmu kecemerlangan diri didada maka semakin positif dan matang fikiran anda.

Petua 6 : Fokus Kepada Apa Yang Anda Mahukan

Anda sering mendengar bahawa sikap positif lahir dari pemikiran yang positif. Namun begitu fahamkah anda apa yang dikatakan fikir positif itu? Dalam hidup kita, kita hanya akan bertindak dan berusaha mengejar apa yang ada dalam fikiran kita. Iaitu apa yang terlintas, ternampak dan tergambar di fikiran.

Sebagai contoh mari kita lakukan aktiviti yang cukup mudah. Keluarkan sehelai kertas sekarang dan lakarkan suasana di sebuah pantai yang indah permai. Ambillah masa lebih kurang 5 minit untuk anda menyiapkan lukisan ini. Jangan pedulikan sama ada lakaran itu cantik atau tidak, lakarkan sahaja apa yang tergambar di fikiran anda tentang suasana di pantai.

Baik sekarang saya tanya anda, ada atau tidak lakaran kapalterbang di dalam lukisan itu? Ada atau tidak jeti dari tepi pantai sampai ke tengah laut? Ada atau tidak budak menjual air? Kalau tiada maka kenapa begitu? Jawapannya sebab anda tidak terfikir tentangnya. Atau lebih tepat lagi anda tidak langsung tergambar tentangnya. Oleh itu bolehlah dibuat kesimpulan bahawa kalau kita tidak tergambar akan sesuatu maka kita tidak mungkin dapat menghasilkannya.

Begitulah dari aspek kecemerlangan diri, untuk anda menjadi orang berjaya anda mesti gambarkan diri anda seorang yang berjaya. Anda mesti mampu melihat apa yang mahu dilakukan mulai hari ini untuk menjadi orang berjaya.

Fikirkan pula, positifkah anda apabila anda berkata:

- Mulai hari ini aku tidak malas lagi.
– Mulai hari ini aku tidak mahu tinggal solat lagi.
– Aku tidak mahu main-main dalam kelas lagi.
– Aku tidak mahu lawan cakap ibu bapa lagi.

Positifkah anda? Jawapannya ialah tidak! Hasrat anda memang baik tetapi fikiran anda negatif sebab anda fokus kepada apa yang anda tidak mahu. Anda tergambar bagaimana anda main-main dalam pekerjaan. Anda terbayang bagaimana anda melawan cakap ibu bapa, ketua dan sebagainya. Kalaulah ini yang tergambar maka inilah juga yang akan terhasil! Anda menghasilkan sesuatu yang negatif sedangkan hasrat anda baik.

Oleh sebab itu anda perlu ubah gambaran minda anda kepada gambaran yang positif dengan mengubah ucapan anda seperti berikut:

- Mulai hari ini aku seorang yang rajin.
– Mulai hari ini aku solat lima waktu.
– Aku akan tumpu pada guru dalam kelas.
– Aku ikut cakap ibu bapa.

Lihat, kata-kata di atas membawa maksud yang sama tetapi dari sudut yang positif. Maka yang tergambar juga adalah gambaran yang positif. Kalau yang positif anda nampak maka positiflah juga tindakannya nanti. Memanglah anda mungkin tidak berubah dengan hanya sekali, dua kali atau sepuluh kali berkata-kata secara positif. Tetapi kalau setiap hari dan beratus-ratus kali anda amalkan dalam hidup anda maka satu hari nanti tanpa anda sedari anda menjadi orang yang positif. Oleh itu ingatlah… fokus kepada apa yang anda mahukan!

Petua 7 : Kejayaan Silam Membarai Diri

Dalam hidup kita ini pasti ada sekali dua kita mencipta kejayaan sama ada kecil atau besar. Waktu kecil dulu mungkin kita pernah tewaskan rakan-rakan dalam suatu permainan dan kita berbangga dengannya. Mungkin juga kita pernah dulunya dipuji atas pencapaiaan, kualiti kerja atau kerajinan kita. Mungkin kita pernah menerima anugerah sebagai pemenang dalam apa jua pertandingan. Mulai hari ini cuba ingatkan kembali sebanyak mungkin kenangan manis ini dan senaraikan dalam diari anda. Setiap kali anda rasa tertekan, negatif, malas, bosan dan sebagainya maka bacalah diari anda ini dan hayati semula saat-saat tersebut. Gambarkan dengan jelas apa yang berlaku ketika itu. Rasakan apa yang anda rasakan ketika itu. Semangat anda akan membara sekiranya anda lakukannya bersungguh-sungguh. Semangat untuk kekal cemerlang ini akan menjana sikap yang positif.

Tidak kira betapa gagalnya anda rasa hidup ini namun pasti pernah sekurang-kuangnya sekali anda pernah dipuji atas kebaikan dan kejayaan silam.

Lakukan perkara berikut, sediakan satu buku kecil dan senaraikan semua kejayaan anda sejak dari dahulu hingga ke hari ini, sama ada kecil atau besar. Kemudian baca dan hayati apa yang anda tulis itu satu persatu, gambarkan keadaan ketika itu, rasakan perasaan anda ketika itu dan dengar apa yang anda dengar ketika itu. Lakukannya dengan penuh kesungguhan dan rasakan satu getaran perasaan yang positif yang mengalir dalam setiap urat nadi anda. Sentiasa kemas kini buku kecil anda ini dengan kejayaan-kejayaan baru. Ia adalah sumber tenaga dan kekuatan anda.

Anda mungkin tidak mengingati kesemuanya, tidak mengapa, ambil masa anda. Anda boleh tambah senarai kejayaan anda pada bila-bila masa sahaja.

Satu tabiat yang baik, mulai hari ini rakamkan setiap peristiwa penting dalam hidup anda sama ada melalui gambar atau rakaman video.

Setiap kali anda rasa tertekan, anda rasa tidak dihargai, anda rasa putus asa – lihat kembali buku kecil dan rakaman anda ini.

Petua 8 : Saranan Diri Positif

Untuk kekal dalam sikap positif anda perlu saran diri anda dengan katajaya yang merangsang jiwa dan fikiran. Anda juga boleh gunakan petikan mutiara kata daripada ahli ilmu, petikan al-quran serta hadith. Dengan melazimkan hidup anda berpandukan katajaya dan petikan-petikan ini maka ia memberi anda kekuatan untuk menyahut cabaran dan mengatasi segala masalah.

Anda juga boleh cipta sendiri katajaya itu, misalnya:

“Kalau orang lain boleh.. Aku juga BOLEH!”
“Setiap kata-kata pasti akan dikota!”
“I’m the best!”
“I can do it!”

Jadikan kata-kata ini sebagai sebahagian dari hidup anda. Saran diri anda setiap hari dengan kata-kata ini hingga ia lazim dalam minda anda.

Petua 9 : Soal Diri Dengan Soalan Positif

Dalam sehari anda menyoal beribu-ribu soalan kepada diri anda, daripada soalan yang mudah-mudah hinggalah kepada soalan-soalan yang membentuk masa depan anda. Anda mungkin bertanya soalan-soalan mudah seperti hari ini nak pakai baju apa? Nak makan di mana? Nak keluar denagn siapa? Nak balik pukul berapa? Dan sebagainya. Soalan-soalan ini tidak menjejaskan kehidupan dan peribadi anda. Tetapi ada ketikanya anda menyoal diri dengan soalan-soalan yang boleh memberikan kesan terhadap hidup anda seperti, Nak ambil kursus apa? Nak belajar lama mana? Nak rebut peluang atau tidak? Dan sebagainya.

Orang berjaya menyoal diri dengan soalan-soalan yang boleh memajukan dirinya seperti:

- Apa hikmah disebalik ujian Allah ini?
– Apa lagi yang boleh aku buat untuk jadi lebih baik?
– Apa yang belum aku selesaikan lagi?
– Apakah setakat ini sahaja kemampuan diri yang dianugerahkan oleh Allah kepada aku?
– Apakah aku mahu menyerah hanya dengan kegagalan sementara ini?

Semua soalan ini menjadikan anda lebih positif terhadap apa yang berlaku. Soalan yang diajukan akan membina kekuatan dalaman anda. Semakin berkualiti soalan yang dibentuk semakin berkualitilah diri anda.

Perbezaan antara seorang insan dengan insan yang lain ialah soalan lazim yang secara konsisten terbit difikiran. Manusia lemah sering mengutuk dan memperkecilkan dirinya sendiri. Mereka mungkin berkata:

- Nak buat macam mana aku ni lemah.
– Engkau lain aku lain.
– Engkau bolehlah aku ni siapa.
– Dah memang nasib aku begini, terima ajer lah..
– Buat berkali-kali pun gagal juga baik tak payah..
– Dah tahu diri tu bodoh buat apa tunjuk pandai.

Soalan yang positif akan:

- Megubah persepsi dan cara fikir kita
– Mengubah fokus kita
– Memberikan sumber kekuatan baru kepada kita

Petua 10 : Dapatkan Model Ikutan

Model ikutan adalah seseorang yang anda kagum dengan pencapaiannya dan mahu mengikuti jejak langkahnya. Dapatkan beberapa model ikutan terutamanya mereka yang telah berjaya dalam bidang yang anda mahu ceburi.

Namun begitu sebagai orang Islam, model ikutan kita yang pertama pastilah Nabi Muhammad S.A.W.

Selain daripada Nabi s.a.w yang lain semuanya ada kelemahan. Malahan kita tidak boleh nafikan bahawa ulamak juga ada kelemahan sebab itu pendapat ulamak secara ijmak lebih diterima pakai dalam Islam berbanding pendapat hanya seorang ulamak sahaja.

Setelah anda kenal pasti model ikutan anda, cuba dapatkan gambar mereka. Baca juga kisah hidup mereka. Pelajari bagaimana mereka merancang dan bertindak. Cari potongan kata-kata ucapan mereka yang boleh dijadikan panduan hidup. Selami falsafah hidup mereka dan lihat bagaimana mereka mengatasi setiap masalah yang datang dalam hidupnya. Sebab semakin besar kejayaan seseorang itu maka semakin besarlah cabaran serta masalah yang telah mereka hadapi. Kejayaan dan pengorbanan adalah dua perkara yang sering berada ditempat yang sama. Kejayaan bukanlah apa yang kita miliki tetapi apa yang kita pelajari. Siapa kita dipenghujung kehidupan ini jauh lebih penting berbanding apa yang kita perolehi ketika itu.

SEKIAN

 

Dayyan Firas…From Birth Until 6 Months! :)

 

 

My Homebirth Journey – Final Part | It’s a Water Birth!

Dengan Lafaz BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM saya coretkan di sini kisah kelahiran anak ke-3 saya, Ku Muhammad Dayyan Firas Ibnu Ku Addy Fazly…

Muqaddimah

Pada tarikh keramat 20 Disember 2013, jam 8.20 malam, semasa kandungan saya mencecah 40 minggu 6 hari, dengan izin Allah SWT , saya telah selamat melahirkan anak ke-3 saya, seorang bayi lelaki yang comel seberat 3.2kg.

Saya bersyukur kepada ALLAH Taala kerana mempermudahkan proses kelahirannya kerana seperti yang dirancang, saya melahirkan bayi saya secara WATER BIRTH di rumah saya sendiri dan  disambut oleh bapanya sendiri…

19 Dis 2013 (Khamis)

Segalanya bermula pada malam 19 Dis 2013. Saya dan hubby bersama anak-anak keluar untuk makan malam di Wangsa Walk. Selepas Dinner kami plan nak pergi menonton movie. Hubby teringin sangat nak tonton cerita “Hobbit”. Memandangkan hari tu malam Jumaat, faham-faham saje lah kan. Ramai sangat orang beratur nak nonton movie. Hubby stress sebab berbaris punya panjang dan lama, last-last tiket movie Hobbit sold out!

Nak dijadikan cerita, semasa hubby berbaris nak beli tiket tu, saya berdiri di tangga TGV menunggu hubby. Memandangkan tiada tempat duduk , maka saya berjalan-jalan mundar-mandir untuk elakkan sakit kaki. Tapi, masa tu saya rasa pelik. Sebab tiba-tiba peha dan betis saya terasa sangaattttt lenguh! Rasa tegang dan lenguh melampau!

Saya pergi cakap pada hubby, “Bang…lenguhnyaaa kaki Lyn ni…apsal eyh?”

Hubby jawab, “Laa nape? Nak beranak dah ke?”

Saya cakap, “Eyh..tak lah..tak sakit pun pinggang ke perut ni..kaki je lenguh semacam…”

Lepas tu saya sambung mundar-mandir. Bila dah tahu tiket movie cerita “Hobbit” dah sold out, hubby ajak balik rumah. Kebetulan sebelum kami bergerak nak balik tu, ada orang offer tiket movie cerita “Papadom” percuma. So, kami ambil je lah tiket tu dan kami pun pergi tengok cerita “Papadom” malam tu. Masa tu, saya punya kaki dah tak rasa sakit dan lepas dah habis menonton kami pulang ke rumah.

Sebenarnya bila dah sampai rumah selepas menonton movie “Papadom” tu, saya ada rasa risau kat dalam hati. Saya risau kot-kot saya dah nak bersalin malam tersebut disebabkan peristiwa kaki lenguh melampau tu. Jadi, malam tersebut saya tidur dengan penuh perasaan berdebar-debar memikirkan yang saya kemungkinan besar akan bersalin malam tu juga.

pic1

40 weeks and 5 days

pic2

Awish & Anish tengok movie Papadom

20 Disember 2013 (Jumaat)

Al kisahnya, saya bangun tidur untuk solat Subuh pada pagi Jumaat tersebut dengan badan yang sangat cargas dan segar!  Tapi dalam hati, saya mengomel sikit, “Haih…tak beranak lagi aku ni ye”.

Hubby pun sama. Bila dia bangun tidur, dia pandang saya dan cakap, “Lyn tak rasa nak beranak lagi ke Lyn?”

“Tak dek pun..” jawab saya.

Lepas dah solat Subuh, sambil saya nak mula berkemas-kemas, hubby cakap, “Lyn…jom la pagi ni kita pi tengok cerita Hobbit nak??”

Saya terkejut gak dengan cadangan hubby tu. Tapi, saya rasa bagus juga. Dari saya duduk kat rumah dan melayan “surge”, lebih baik saya “kill the times” dengan follow hubby tengok movie. Macam biasa, kami hangkut anak-anak sekali pergi. 

Pecah Ketuban a.k.a Spontaneous Rupture Of Membranes (SROM)

Sampai sahaja di Wangsa Walk, hubby terus beli tiket movie “Hobbit” yang paling awal pukul 10.45 pagi. At least dapat tengok part yang awal-awal sebelum pergi solat Jumaat. 

Yang peliknya, sampai je kat Wangsa Walk, tiba-tiba belakang peha dan betis saya rasa lenguh melampau balik macam malam sebelum tu. Tapi kali ni laaaggiii lenguh dan sakit! Saya sampai rasa tak boleh berdiri. Saya siap mencangkung kat tepi dinding sebab tunggu hubby beli pop corn dan air untuk anak-anak. Tapi, kali ni, saya diamkan diri je. Sebab tak mau ganggu mood hubby nak menonton movie. So, saya buat-buat relax dan masuk wayang macam biasa.

hobbit

Tengah-tengah cari tempat duduk tu, saya masih rasa sakit dan lenguh lagi. Bila dah jumpa tempat duduk, saya pun masuk dan terus duduk cepat-cepat sebab nak hilangkan rasa lenguh dan sakit kaki saya.

Tiba-tiba…bila saya duduk je atas seat dalam panggung wayang tu, saya tiba-tiba terasa berderu air keluar! Woosshhh…habis basah seluar dan seat saya! Saya cakap dalam hati… “Aisehhh…air ketuban dah pecah laaa!” Jantung saya dup dap dup dap berdebar. Tapi, saya masih diamkan diri sebab saya masih tak rasa sakit apa-apa.

Air ketuban masih lagi keluar melimpah-limpah masa movie baru nak bermula. Saya rasa lencun dah segala seluar dan baju…dan confirm seat yang saya duduk tu dah basah gila! Lepas beberapa minit, tiba-tiba air ketuban stop keluar. Saya masih tak rasa apa-apa dan saya buat-buat biasa sambil pandang-pandang hubby yang tengah siok layan movie.

Dalam 15 minit lepas tu, air ketuban start keluar melimpah-limpah balik semula. Saya dah mula rasa tak selesa. Saya pegang tangan hubby dan cakap…

“Bang…Lyn rasa Lyn bersalin la hari ni…”

“Haa??? Kenapa Lyn cakap camtu???” tanya hubby balik.

“Ni ha…air ketuban dah keluar banyakkkk gila dari tadi…” saya beritahu hubby.

“Laaaaa…awat lyn tak btaw dari tadi???” hubby tiba-tiba muka panik. “Jom la balik..jom..jom” hubby terus ajak balik dan dan tu jugak.

So, dengan tak habis tonton movie tu, kami pun keluar dari wayang. Saya jalan terkepit-kepit sebab takut air ketuban keluar lagi. Tapi, bila saya bangun dan berjalan, air ketuban stop keluar. Saya jalan laju-laju ke parking kereta dan hubby drive balik ke rumah secepat mungkin. Nasib baik lah Wangsa Walk dengan rumah kami just 5 minutes in distance. Tak lah cuak sangat…

“Replenishing” dan Vitamin C

Sampai je di rumah, saya terus salin baju semua. Masa tu tak ada “surge” (contraction) langsung. Saya pun pelik. Sedangkan air ketuban dah melimpah-limpah keluar sebelum tu. So, saya solat dan rest. Menunggu kot-kot “surge” tiba-tiba datang. Dari waktu Zohor sampailah ke waktu Asar, masih tiada “surge” yang kuat. Ada lah sikit-sikit. Tapi still bearable.

Saya whatsapp Kak Yatt untuk beritahu tentang “kejadian” di Wangsa Walk. Kak Yatt pesan supaya saya minum air masak banyak-banyak untuk “replenish” dan makan Vitamin C untuk elak infection. Saya pun minum air masak, air kelapa muda sebanyak mungkin dan juga telan Vitamin C dua biji.

Sebab tak mahu tertunggu-tunggu, saya buat kerja rumah macam biasa. Basuh kain, kemas dapur, kemas bilik etc. Tapi, sebab saya punya instinct yang saya bakal bersalin juga hari tu, saya prepare siap-siap bilik tidur saya. Dah jadi macam ward bilik tidur saya kemaskan! Hihi…

birth pool1

My Birth Spot!

birth

Wad Kelas Pertama! ;)

doulakecik

My assisstant… :)

kurma

VCO, Air zam zam, Kurma & Madu

Finally…I’m in LABOR! 

Lepas saya menunaikan solat Asar, saya masih tak rasa apa-apa “surge” yang kuat. Disebabkan keletihan mengemas, saya pun baring atas katil dan sembang-sembang dengan anak sulung saya. Sembang punya sembang kami berdua tertidur. Masa tu jam menunjukkan pukul 4.15 petang.

Dalam pukul 6.30 petang macam tu, tiba-tiba saya rasa sentakan yang kuat di bahagian pelvik! Sampai saya terjaga dari tidur. Rasa pedih terus di bahagian peranakkan. Selepas sentakan kuat tu, air ketuban yang dah stop sejak tengahari tadi mula keluar melimpah-limpah balik. Tapi, masa tu saya tak rasa sakit ke apa.

Saya ambil handphone dan tengok jam. 6.35 petang. Kemudian saya call hubby dan tanya dia di mana. Hubby cakap dia ada kat kedai makan berdekatan rumah. Berdiskusi dengan kawan-kawan. Saya pesan kat hubby minta tolong belikan nasi putih lauk ayam goreng.

Lepas call hubby, saya tiba-tiba rasa nak call Mak saya. Nak borak-borak sekejap sebelum mandi dan solat Maghrib. Tak sampai 3 minit saya berborak dengan Mak, tiba-tiba saya rasa “surge” yang sangat kuat! Sampai saya terpaksa berhenti bercakap dengan Mak. “Surge” tu terasa dalam 1 minit. Lepas tu hilang. Kemudian saya sambung borak balik. Lepas tu dalam 3 minit, “surge” tu datang balik. Sangat kuat! Sampai saya mengerekot atas katil dan stop bercakap lagi sekali. 

Saya beritahu Mak, “Mak…tiba-tiba inda rasa sakit gila contraction ni Mak. Inda rasa inda dah nak bersalin kot ni…”

Mak saya jawab, “Hah! Ye la tu kot! Addy mana??? Cepat call Addy!”

Saya cakap pada Mak, “Ok ok..Inda call Addy sekarang. Ok ye Mak, Mak doakan Inda senang bersalin ye Mak…”

Mak saya jawab balik, “Ok ok…mak doakan. Mak nak ngaji surah Mujadalah  ni untuk kamu. Cepat call Addy ye!”

Saya letak telefon dan call hubby. Hubby angkat je call saya, saya terus cakap…

“Bang…balik cepat! Lyn dah nak bersalin ni.”

Hubby dengan suara paniknya jawab, “Hah??? Ok..ok! Abang balik sekarang!”

Lepas tu saya dengar suara hubby kecoh-kecoh di telefon, “Wei..nak beranak dah..nak beranak dah!”

Hihihi…kelakar plak rasa masa tu…

J-Breathing & Visualisation

Saya cuba bangkit dari katil untuk masuk ke bilik air memandangkan air ketuban dah membasahi seluar dan katil. Tapi sakitnya Allah je yang tahu. Saya tak boleh berdiri tegak sebab terasa terlalu sakit di bahagian pinnggang dan pelvik. Saya tarik nafas dalam-dalam dan berjalan sambil pegang lutut perlahan-lahan menuju ke bilik air.

Sampai je dalam bilik air, saya cek pad sebab saya nak cek  WARNA dan BAU air ketuban saya. Alhamdulillah, air ketuban saya tiada warna dan tidak ada bau. Mengikut apa yang saya tahu dan faham, sekiranya amniotic fluid berwarna jernih (tidak berwarna hijau atau kekuningan) dan tidak berbau, maksudnya bayi saya insyaALLAH okay and no signs of fetal distress. Maksudnya baby tak berak dalam perut.

Dan bila saya perhatikan betul-betul, saya nampak ada kesan putih-putih pada pad. Saya terkejut! “Alamak! Ini vernix nih!” saya terjerit kecil.

Bila saya nampak vernix tu saya rasa cuak. Saya cek sendiri dan saya sangat terkejut sebab saya dapat rasa something yang licin kat bukaan peranakkan! “Huh! Kepala baby dah turun bawah!” Saya makin cuak. 

Sebelum kontraksi yang kuat datang sekali lagi, saya cepat-cepat buka hot shower dan biarkan air panas tu mengalir kat bahagian belakang badan. Alhamdulillah..lega sangat-sangat bila air panas lalu kat bahagian pinggang. Memang sedikit sebanyak membantu untuk melegakan “surge” yang sangat sakit tu.

Sesampainya hubby di rumah, saya nampak hubby berlari-lari ambil pool dari bilik belakang. Nasib baik lah kami memang dah pump pool tu siap-siap 2 minggu sebelum tu. Hubby letak pool tu di depan bilik air dan mula mengisi pool tersebut dengan air paip. Sebelum tu, sempat hubby buka bacaan ayat Al-Quran oleh Misyari Rashid di laptop yang saya dah siap-siap letakkan berdekatan dengan birth pool.

Saya yang tengah menahan kesakitan cakap kat hubby, “Abang…jangan banyak sangat air paip tu. Nanti sejuk. Buh air panas banyak-banyak”.

Hubby angguk-angguk je.

Transition Process

Sedang saya menunggu hubby isi air dalam pool, saya duduk melutut atas lantai bilik air sambil aplikasikan breathing technique yang saya dah belajar. Fuh! Mencabar jugak nak buat sebenarnya. Masa tu saya dah tak ingat dan tak larat nak kira bagai. Saya just tarik nafas dalam-dalam dan hembus perlahan-lahan.

Tapi…..nak jadi cerita. Proses “transition” memang sangat mencabar! Saya siap lost sekejap masa “surge” yang terlalu kuat tu datang. Saya mengomel-ngomel sendiri sambil layan sakit melampau tu…

“Ya ALLAH..sakitnyaaaa…nape la aku nak beranak kat rumah…nape la aku tak gi hsopital je…boleh amik painkiller ke epidural ke…Ya ALLAH..sakitnyaaaa!”

Serius masa tu saya rasa nyesal tak gi hospital sebab saya sedang kesakitan yang teramat sangat! Tapi, lepas saya dah “get the hang of it” secara perlahan-lahan saya dapat rasa yang saya mampu & boleh control situasi tersebut.

Saya tak sangka masa tu saya boleh baca doa Nabi Yunus (Surah Al-Anbiya’ : 87) tu dengan complete berulang-ulang kali. Sebab sebelum ni, kalau bersalin di hospital saya hanya mampu sebut “Allah…Allah..” je. Tapi kali ni berbeza. Saya rasa saya KUAT & MAMPU kawal kesakitan yang datang dan pergi tersebut. Best sangat! 

Masa “surge” yang kuat tu datang, saya banyak buat SELF TALK. Saya banyak cakap dan motivate diri saya sendiri. Saya banyak cakap ayat-ayat ni :

“Yes Lynn…kau kuat, kau boleh buat…”

“You can do this, you are strong, your baby is strong..”

“The pain is nothing, you’re stronger than the pain..”

Saya ulang-ulang ayat yang sama diselang-selikan dengan bacaan ayat dari Surah Al-Anbiya’ . Saya rasa sangat tenang, energetic dan bersemangat nak lahirkan anak saya masa tu. Sungguh menakjubkan perasaan tersebut taw! 

It’s A Water Birth!

Bila hubby dah isi pool dengan air paip, hubby suruh saya cepat-cepat masuk dalam pool. Saya pun masuk dalam pool tu. Masa tu air panas tak isi lagi. Punyalah sejuk air paip tu sampai saya menggigil-gigil tahan sejuk.

Hubby pulak cepat-cepat melaksanakan tugas beliau dengan mengisi air panas dalam pool supaya air sejuk tu jadi suam. Sambil-sambil tu saya terus buat self talk, breathing in and out, visualisation, makan kurma, minum air raspberry leaves tea, air kelapa, and air zam-zam.

Saya cuba macam-macam posisi sebab nak cari posisi yang saya rasa paling selesa untuk breath my baby out. Last-last saya rasa paling selesa bila saya dapat melutut sambil menyandarkan badan ke depan. Saya letak kepala di tepi pool sambil layan surge yang datang & pergi. Bila saya rasa surge datang dengan kuat, saya vocalize untuk kurangkan rasa sakit. Yes…memang bila vocalize, saya rasa sakit tu terkawal dan tak terasa sangat.

Dalam masa yang sama, saya cek juga sendiri bukaan untuk pastikan samaada baby dah “crowning” atau belum. And yes, masa saya cek tu, memang baby dah mula “crowning” dan saya dapat rasa kepala baby sudah berada di pintunya. Tunggu masa je nak keluar. Hubby masa tu dah selesai isi air panas yang mencukupi dalam pool. So, hubby terus masuk dalam pool dan duduk di belakang saya sambil siram-siramkan air pool yang suam-suam kat bahagian bealakang badan. Serius sangat selesa dan lega.

Masa kepala baby dah start nak keluar, saya rasa surge yang maha kuat dan rasa panas. Kemudian, saya dapat rasa kepala baby keluar perlahan-lahan dan apa yang saya buat masa tu hanyalah bernafas dalam-dalam dan hembus. Saya aplikasikan teknik “J – Breathing” yang saya pelajari. Masa kepala baby keluar tu saya vocalize dan jerit pada hubby, “Abang! Kepala baby nak keluar!”

Dan Alhamdulillah…bila keluar je kepala baby, saya dengar hubby menjerit! “Lyn…kepala baby dah keluaq ni!” Hubby siap agah lagi baby “Ala-ala..comeynyaaa anak Abah!”

Hihi..serius kelakar sangat! Sebab baby baru keluar kepala, Abah dia dah agah siap-siap!  Saya yang masih rasa sakit masa tu pun boleh tergelak kecil.

Bila surge datang lagi sekali, saya tahu lagi sekali je saya kena bernafas dan breath his body out. And yes…seperti yang saya jangka, hanya sekali nafas je, the whole body is out! Alhamdulillah!

Sejurus selepas baby keluar secara keseluruhannya, hubby terus angkat dan pangku baby. Terdengar suara kecilnya menangis di pangkuan Abahnya. Saya berpusing ke ke arah hubby dan ambil baby untuk skin to skin. Saya beri salam padanya dan tak henti saya ucap ALHAMDULILLAH…syukur sangat pada Allah SWT kerana memudahkan proses kelahiran kali ini. Syukur tak terkata!

df

Pasca Kelahiran

Selepas je baby keluar, saya ambil masa untuk skin to skin contact. Saya peluk dia dan try to breastfeed. Alhamdulillah…dia pandai latch dan saya just enjoy the moment masa tu. And amazingly, air dalam pool masih lagi kelihatan jernih dan tidak ada kesan darah langsung.

Masa tu placenta masih belum keluar. Jadi saya masih rasa surge seperti nak melahirkan. Jadi, sambil saya skin to skin, sambil saya teruskan teknik breathing. Tiba-tiba masa sedang saya asyik skin to skin dalam pool, saya rasa air dalam pool jadi panas. Rupa-rupanya saya tengok air dalam pool dah bertukar merah sebab darah saya sudah mula keluar.

birth pool

Bloody Birth Pool bersama ketulan “darah bantal”

Jadi, saya beritahu hubby yang saya nak keluar dari pool dan birth the placenta out dalam bilik air. Sambil pegang baby, saya duduk dalam posisi yang sepatutnya dan minta hubby beri saya minum air suam untuk mempercepatkan proses pengeluaran plasenta a.k.a uri tersebut.

And Alhamdulillah, tak sampai 5 minit , uri saya keluar dengan mudahnya dan ianya complete. Hubby cuci uri tersebut dan letakkan dalam siever. Kami decide untuk buat Delay Cord Clamping (DCC) dan oleh sebab itu kami tak clamp tali pusat sejurus selepas uri keluar.

Saya serahkan baby kepada hubby untuk ditahnikkan dan diazankan sementara saya mandi wiladah & menguruskan diri.

df

df3

df1 df2 df3

Setelah selesai uruskan diri sendiri, saya fokus untuk banyakkan skin to skin dan breastfeed baby. Saya rasa sangat-sangat bersyukur kerana Allah SWT telah mempermudahkan kelahiran anak ke-3 saya. Pengalaman melahirkan anak ke-3 saya secara Home Water Birth dan disambut oleh hubby sendiri adalah pengalaman yang sangat-sangat berharga buat saya. Ianya pengalaman yang sangat jauh berbeza dari pengalaman saya melahirkan kedua-dua anak saya di hospital sebelum ini.

df1 df2 df4

Homebirth vs. Hospital Birth

Saya tidak mengalami “tearing” dan saya berasa sangat tenang & energetic semasa dan selepas melahirkan. Ianya adalah keadaan yang jauh berbeza dengan pengalaman bersalin di hospital. Proses melahirkan juga terasa lebih mudah. Saya langsung tidak meneran semasa kontraksi berlaku. Saya hanya mengaplikasikan teknik pernafasan yang betul dan fokus pada visualisation. Tempoh bersalin juga adalah pendek. Kurang dari 1 jam dalam “active labour”.

Dari segi SAKIT atau KURANG SAKIT berbanding bersalin di hospital, bagi saya kesakitan yang saya alami adalah SAMA walaupun di hospital saya diberikan painkiller. Bagi saya tidak ada beza sama ada bersalin tanpa painkiller atau diberi painkiller. Yang penting sebenarnya adalah SUASANA yang tenang, teknik pernafasan dan kawalan minda kita semasa proses itu berlaku.

Demikianlah kisahnya pengalaman saya. Pengalaman HOMEBIRTH + WATER BIRTH + UNASSISTED CHILDBIRTH + HUSBAND ASSISTED CHILDBIRTH saya.

Selepas entry ini saya akan kongsikan pula pengalaman saya yang agak MENCABAR dan agak GETIR. Nantikan kisah Ku Muhammad Dayyan Firas yang seterusnya ya… :)

My Homebirth Journey – Part 2 | The Preparation!

Ketemu kita di Episod Kedua! ;)

Okay, dalam Part 1 saya menceritakan tentang kelas persediaan bersalin AMANI BIRTH. Kelas yang sangat bermanfaat untuk ibu-ibu yang bakal melahirkan dan yang ingin tahu lebih mendalam tentang proses kelahiran alami. Saya sangat recommend rakan-rakan & sahabat handai saya yang bergelar ibu atau bakal ibu untuk attend this class. Empower yourself with the knowledge from it. Sangat-sangat penting untuk kita tahu tentang ilmu yang disediakan dalam kelas Amani Birth tersebut.

Okay, saya sambung kisah HOMEBIRTH saya yea… :)

*******************************************************************************************************************

Keputusan Untuk Homebirth 

Alkisahnya, selepas saya menghadiri kelas AMANI BIRTH, saya dengan sesungguh hatinya telah mengambil keputusan yang sangat BESAR dalam hidup saya…iaitu saya telah decide untuk melahirkan anak saya secara alami di rumah! Yes…i decided to HOMEBIRTH my baby…and i chosed to Water Birth! :)

Apabila saya maklumkan keputusan tersebut kepada hubby, hubby agak terkejut. Tapi, hubby tidak pula melarang. Namun, sebagai suami, beliau agak risau dan seperti kurang yakin dengan keputusan tersebut. Saya sejujurnya FAHAM dengan respon dan reaksi hubby. Bukan mudah nak ambil keputusan untuk HOMEBIRTH begitu sahaja. Kerana ianya melibatkan 2 nyawa – saya & anak yang bakal dilahirkan.

Tapi, saya yakinkan hubby yang HOMEBIRTH bukanlah perkara yang MEMBAHAYAKAN dan ianya bukan satu “event” yang perlu ditakutkan. DENGAN SYARAT segala persediaan yang sepatutnya telah dilakukan. Baik dari segi KESELAMATAN, ILMU, FIZIKAL, MENTAL, SPIRITUAL dan lain-lain lagi.

Ingin saya TEGASKAN di sini, memilih untuk “homebirth” bukan perkara yang perlu diambil mudah. Saya tidak mengambil keputusan untuk “homebirth” kerana mengikut “trend”, mahu cuba-cuba, bereksperimen atau suka-suki. Sebelum saya decide untuk “homebirth” banyak perkara yang saya pertimbangkan dan fikir semasak-masaknya. Saya punyai sebab PERIBADI kenapa saya memilih “homebirth”. Mungkin ada sesetengah pihak yang TAK BOLEH TERIMA sebab tersebut.

Tapi, apa yang saya pegang, OTHER PEOPLE HAS NEVER WALKED IN MY SHOES. Jadi, orang lain takkan TAHU & RASA bagaimana traumanya pengalaman saya bersalinkan anak pertama dan kedua sehingga menyebabkan saya memilih untuk bersalin dengan cara yang lebih baik buat saya dan anak, iaitu “homebirth”.

Persediaan

Setelah yakin dengan keputusan yang diambil, saya pun mula membuat persediaan yang sepatutnya. Saya banyak membaca buku-buku berkaitan “natural birth”, research artikel-artikel di internet, menonton video-video berkaitan dan consult dengan Puan Hayati Muzaffar dari masa ke masa. Saya cuba sehabis baik untuk equipped diri saya dengan ILMU yang secukupnya agar keputusan yang saya ambil itu adalah INFORMED CHOICE. Bukan membuta-tuli.

Dari hari ke hari, saya semakin yakin dengan keputusan yang saya ambil & along the way, saya tidak berhenti mencari ilmu berkaitan “natural birth” sebab saya tak mahu miss mana-mana point yang penting.

It was a ver wonderful moments for me. Masa tu saya sangat bersemangat baca pelbagai buku khususnya buku HYPNOBITHING dan AMANI BIRTH. Saya praktikkan semua perkara yang perlu dilakukan sebelum bersalin seperti pregnancy exercise, breathing technique, visualisation etc etc. How i miss those moments! Mengandung ni sangat best kan? ;)

Selain dari memperkasakan diri saya dengan ILMU berkaitan “natural birth”, saya buat persediaan yang complete untuk menyambut kelahiran bayi saya dirumah. Nak kata banyak benda yang nak dibeli dan disediakan tak juga. Setakat beberapa barang penting yang perlu ada untuk memastikan keadaan & suasana yang lebih SELESA dan SELAMAT.

Persediaan-persediaan tersebut termasuklah persediaan SEBELUM melahirkan, SEMASA melahirkan dan SELEPAS melahirkan.

Sebelum Melahirkan :

- Minum Raspberry Leaves Tea (untuk menguatkan “uterine muscle”).

- Minum Virgin Coconut Oil

- Makan madu & kurma

- Minum air kelapa muda

- Minum air zam-zam

- Exercise dengan Gym Ball setiap hari (pagi & malam)

- Menonton video berkaitan “natural birth”, “home birth” dan “water birth”

- Daily affirmations

Untuk semasa melahirkan  :

- Birth Pool

- Shower Curtain

- Incontinence Pad / Under Pad

- Siever to capture and keep the placenta

- Mattress protector

- Tumbler

- Dental floss

- Rosemary Herbs for Lotus Birth (tapi tak buat pun! ;p)

- Water Thermometer

Selepas bersalin :

- Luggage Scale (untuk timbang baby)

- Yunnan Baiyao (remedi untuk ubat luka bersalin. Saya tak guna langsung)

- Pati Ikan Haruan + Gamat

- Set bersalin Nona Roguy + Bengkung

- Set Pengurusan Uri Grandma Secret

***Saya masukkan gambar-gambar kat bawah ni untuk lebih clear yea..***

1402127_10202934422068289_955380224_o

Books

page1

page2

page3

page4

Nanti saya akan ceritakan in details tentang beberapa perkara yang penting dalam list persediaan di atas. Sebab ada a few things yang sangat-sangat membantu dalam mempermudahkan proses bersalin saya hari tu. Dan saya nak share sangat-sangat supaya semua kawan-kawan yang baca entry ini akan dapat manfaatnya.. :)

Okay, cukup setakat ni untuk Part 2. Nantikan KISAH HOMEBIRTH saya yang sebenar di entry selepas ini! Stay Tune! ;)

My Homebirth Journey – Part 1 | Amani Birth Preparation Class

Bismillahirrhamanirrahim…

Assalamualaikum wbt & hye buat semua rakan-rakan yang bakal membaca kisahku ini… :)

Saya harap PERKONGSIAN KISAH saya ini akan menjadi PANDUAN & PENGAJARAN yang berguna buat semua. Selepas 6 bulan ianya berlalu, setiap saat dan detik yang saya lalui saya sangat-sangat hargai kerana ianya memberi 1001 makna dan hikmah yang sangat bernilai dalam hidup saya sebagai Hamba-Nya.

Saya berkongsi kisah ini dengan NIAT YANG BAIK. Saya mahu ianya menjadi kisah yang bakal memberi manfaat dan bukan sebaliknya. Semoga saya tidak lari dari landasan ini sepanjang penulisan kisah saya ini di blog ini…insyaALLAH…

*********************************************************************************************************************

“Birth Plan”

Semasa kehamilan saya mencecah usia 6 bulan, saya dah mula berfikir-fikir tentang “birthplan” saya. Saya memang mengimpikan ingin bersalin secara WATER BIRTH sejak mengandungkan anak ke-2 lagi. Namun, dek kerana tiada kesempatan masa dan kurang info pada masa tersebut, saya tidak mencari dan menghadiri mana-mana kelas berkaitan untuk merealisasikan impian tersebut.

Semasa kandungan anak ke-3 sudah mencecah 30 minggu, saya menyuarakan hasrat untuk bersalin secara WATER BIRTH kepada hubby. Yang saya tahu, kat Malaysia ni hospital yang ada offer pakej “Water Birth’ hanyalah di Hospital Pantai Bangsar dan Hospital Gleanegles Penang.

Saya ada menghubungi Hospital Pantai Bangsar untuk dapatkan maklumat lanjut mengenai pakej “Water Birth” yang ditawarkan especially tentang doktor yang terlibat dan caj pakej tersebut. Dari apa yang saya tahu, ada 2 doktor yang akan coach proses “Water Birth” tersebut iaitu Doktor Idora dan seorang lagi doktor lelaki Cina. Dari segi kos, bersalin secara “Water Birth” di Hospital Pantai  fee nya adalah dari RM5,000 ke RM7,000.

Dalam pada itu, saya memang ada join Facebook Group yang dipanggil GENTLE BIRTH GROUP (“GBG”) sejak mengandungkan anak ke-2. Dalam grup tersebut memang banyaakkk sangat info dan ilmu berguna yang saya perolehi khususnya tentang proses kelahiran. Saya banyak membaca maklumat-maklumat dalam grup tersebut dan dari grup tersebut juga saya dapat tahu tentang KELAS PERSEDIAAN BERSALIN yang dipanggil AMANI BIRTH PREP CLASS.

Saya tertarik untuk join kelas tersebut selepas saya go thru’ modul-modulnya. Memandangkan saya tak pernah hadiri mana-mana kelas persediaan bersalin sebelum ini, maka saya sangat-sangat teruja nak join AMANI BIRTH PREP CLASS tersebut. Memang pernah terniat nak join kelas HYPNOBIRTHING. Namun, kekangan masa membuatkan saya tak dapat nak join mana-mana kelas pun. Tapi, kalau ikutkan masa yang tak cukup, sampai bila-bila pun saya takkan dapat attend kelas-kelas tersebut. Makanya, saya beritahu hubby dan mohon izin beliau untuk attend kelas AMANI BIRTH tersebut. Alhamdulillah…hubby setuju dan beri keizinan.. :)

Amani Birth Preparation Class

Saya join kelas AMANI BIRTH di bawah kelolaan Puan Hayati Muzaffar. Setelah selesai register dan buat pembayaran yuran kelas sebanyak RM500, maka saya pun dengan perasaan yang penuh teruja pergi menghadiri kelas tersebut di Puchong… :)

Harga yuran tersebut sebenarnya adalah untuk SUAMI & ISTERI. Tapi, sebab suami terpaksa jaga anak-anak, maka saya hanya pergi seorang. Masa saya pergi kelas terseut, hanya ada 2 couple dan 2 ibu hamil termasuk saya.

Saya sangat teruja dapat belajar dan cedok ILMU tentang PROSES MELAHIRKAN semasa di kelas AMANI BIRTH tersebut. Sejujurnya, walaupun sudah 2 kali melahirkan, sebenarnya terlalu banyakkkkkk perkara yang saya TAK TAHU tentang proses kelahiran! Saya terasa diri saya sangat JAHIL dan IGNORANCE sangat sebelum ni sebab tak pernah tahu dan tak pernah ambil tahu tentang perkara tersebut.

Dalam kelas AMANI, Kak Yatt (Puan Hayati) banyak berkongsi ilmu tentang bagaimana proses kelahiran terjadi dan bagaimana tubuh seorang ibu itu berfungsi semasa proses tersebut. Dan saya hampir mengalirkan air mata bila saya tersedar bahawa saya sebagai wanita dan seorang ibu, adalah makhluq ALLAH SWT yang sangat UNIK & HEBAT kerana telah diciptakan dengan keistimewaan untuk melahirkan anak secara normal.

Yes, WOMEN’S BODY ARE BUILD TO GIVE BIRTH NORMALLY. Saya sangat-sangat terkesan dengan ayat ini. Saya rasa sungguh teruja dan bersyukur kerana buat keputusan yang betul dengan menghadiri kelas AMANI BIRTH sebelum melahirkan anak ke-3 saya.

Kebenaran Tentang Amani Birth 

AMANI BIRTH PREP CLASS bukanlah “gerakan” atau “kumpulan” yang mempromosikan “homebirth” atau “anti-bersalin-hopsital” seperti yang digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak. Kami tidak langsung “diajar” untuk melahirkan anak di rumah. Modulnya lebih bertumpu kepada topik-topik yang relevan sahaja seperti bagaimana untuk melahirkan secara NATURAL & GENTLE BIRTH tak kira di mana sahaja proses kelahiran berlaku.

Memang ada perbincangan mengenai isu HOMEBIRTH. Itupun sebab saya dan beberapa student lain mengajukan soalan tersebut kepada Kak Yatt. Jadi, beliau ada berkongsi pengalaman beliau melahirkan kedua-dua anaknya di rumah secara “Water Birth”. Kami juga banyak menonton video-video berkaitan untuk lebih memahami konsep bersalin secara NATURAL & GENTLE.

Kesimpulannya, kelas AMANI BIRTH tersebut adalah sangat-sangat BERGUNA & BERMANFAAT buat saya. Saya rasa sangat bersyukur kerana membuat keputusan untuk attend kelas tersebut. Kerana dari kelas tersebutlah saya TAHU & FAHAM tentang diri saya sendiri sebagai seorang wanita & ibu yang bakal melahirkan. Kalau saya tak attend kelas tersebut, saya tak akan tahu sampai bila-bila tentang KELEBIHAN yang ALLAH SWT dah berikan kepada saya… :)

AMANI BIRTH PREP CLASS 1

Kak Hayati Muzaffar – The “Teacher”

AMANI BIRTH PREP CLASS 4

Watching videos

AMANI BIRTH PREP CLASS 5

The “Books”!

AMANI BIRTH PREP CLASS 2 AMANI BIRTH PREP CLASS 3 AMANI BIRTH PREP CLASS 6AMANI BIRTH PREP CLASS 7

AMANI BIRTH PREP CLASS 8

Di kesempatan ini, saya nak ucapkan jutaan TERIMA KASIH kepada Kak Yatt atas ILMU yang telah dikongsikan. NILAI yang saya perolehi dari menghadiri kelas AMANI BIRTH tersebut jauhhhhh lebih berharga dari harga yuran yang telah saya bayar. Ianya adalah ilmu yang dapat saya aplikasikan dan dijadikan panduan seumur hidup! Thanks a lot Kak Yatt! :)

Okay, cukup sampai di sini untuk Part 1. Saya sambung lagi kisah HOMEBIRTH saya selepas ini dalam Part 2 okay! ;)

Entri Pertama Tahun 2014… :)

Assalamulaikum wbt & hye to all mommas!

Sudah sangatlah lama saya meninggalkan blog tercinta. Maka kali ini, saya nak mula berblogging kembali. The spirit has come back! Will consistently blogging seperti dolu-dolu..insyaALLAH… :)

Entry ini sabagai muqaddimah untuk saya kembali aktif berblogging seperti suatu masa dahulu. InsyaALLAH, tahun 2014 ini saya akan banyak “bercerita” tentang kisah hidup saya, perjalanan bisnes, tips-tips berguna dan pelbagai lagi topik revolving my life untuk jadi bahan bacaan santai, sumber rujukan untuk sahabat handai yang singgah ke blog saya ni..

Okayyy…nantikan my next entry~! :)

 

My Instagram

Jom…follow my IG.. ;)

image

Mengandung 12-Minggu… ;)

Assalam & hye! ;)

Mode rajin secara tiba-tiba untuk update blog. ;p

Apa khabar ya semua pembaca blog ni? Samada kalian baca blog ini sebab kalian minat dengan isi kandungannya, suka baca bebelan saya, suka dengan tuannya atau saja-saja baca…itu semua terpulang pada kalian. Apa jua sebab musabab kalian menjengah ke blog ini tidak lah menjadi sebarang isu. Yang penting blog ini masih lagi “dikunjungi” dan tidak sepi. Terima kasih ya kepada pembaca dan juga pengunjung yang dikasihi sekelian… :)

Update tentang diri saya sendiri sebagai pemilik dan pengendali blog a.k.a blogger kepada blog ini.

Alkisahnya, saya kini sudah pun 12 minggu mengandung. Sedang melalui fasa-fasa mencabar seorang ibu mengandung iaitu – alahan atau nama lainnya  “morning sickness”.

Ya. Alahan. Sebut sahaja perkataan ini semua ibu-ibu hamil yang pernah dan sedang mengalami situasi ini akan dapat merasakan betapa perit dan “trauma”nya fasa ini. Betul?

As for me, sama sahaja. Saya juga trauma dan berjuang melawan perasaan & juga “ketidakselesaan” yang dialami. Saya cuba bersikap positif setiap masa supaya saya tidak rasa “down” dengan situasi yang sangat-sangat mencabar ini.

Bukan mudah untuk menghadapi tempoh alahan ni ye. Tapi, nak tak nak, kena lalui juga. Dan yang paling perit, TIADA sesiapa yang boleh tolong untuk at least kurangkan alahan ni kecuali dengan berdoa dan terus berdoa. Berdoa agar ALLAH SWT berikan kekuatan untuk mengharungi fasa ini dengan jayanya!

Apa-apa pun saya harap, fasa ini bakal berakhir tidak lama lagi memandangkan saya kini sudah pun 12 minggu  mengandung. Jika diikutkan by 2nd trimester alahan semua ni akan beransur-ansur pergi. InsyaALLAH… Doakan saya ye? 

Setakat ini sahaja dulu update dari saya. Tak berapa best rasanya update tentang diri sendiri. Nanti saya update tentang perkara-perkara lain yang lebih menareks dan berfaedah ye!

Jumpa lagi dan salamssss! :)

100 Positive Daily Affirmations

I am successful.

I deserve love and goodness.

I am perfect in this moment.

My dreams are coming true.

Money is coming my way.

I am a great person.

I like everything about myself.

I am exactly who I want to be.

My life is my own.

I am the captain of my own ship.

I decide to be happy and I am happy.

I love myself.

I love my life.

I am grateful for everything I have.

I am surrounded by good people and good things.

I am ready for anything.

Today is a great day.

I expect only the very best.

I allow good people into my life because I am a good person.

Thank you for the success I already have.

There is nothing I want that I can’t have.

There is no goal which is out of reach.

I am already exactly where I want to be.

I have everything I need.

My body is fine just the way it is.

I accept how I look.

I am glad to be me.

I know this day is going to rock!

I feel empowered and useful.

I am capable of all good things.

I have love and gratitude for my life.

I appreciate the wealth and happiness I enjoy each day.

I welcome all good things into my life without reservation.

I choose only good thoughts.

The world is at my fingertips.

I am ready to create my own happiness.

I am completely in control of my wealth and security.

There is plenty of money and I am perfectly capable of attaining it.

The world is full of abundance and joy.

Love is everywhere I turn.

I am satisfied with myself and my life.

I accept my past and embrace my power in this moment.

I am mindful and free of distractions.

I choose the present moment.

I recognize and appreciate the infinite potential of this very moment.

This is the perfect day to make what I want happen.

Everything is fine just the way it is.

Every moment is new.

I can be anything I want.

I choose to be a good person and to be happy.

There is no good thing which I do not deserve.

I am worthy of every happiness and blessing.

Even if this day isn’t perfect, I will be grateful for it.

My happiness does not depend on others.

There is no reason to seek answers outside of myself.

I already have all the love I need.

What I need is available to me at all times.

I am willing to live a satisfying life.

My life keeps getting better and better.

Yesterday was a great day and today is going to be even better.

Money is never a problem for me.

There are no obstacles too great for me.

I can have everything I have ever dreamed of.

If I can conceive it I can achieve it.

I see myself becoming happier all the time.

My future is as bright as can be.

I am going to get everything I want.

I can make as much money as I need.

I have all the time I will ever need.

I have my priorities in order.

I am completely pulled together and focused.

No matter what happens I will choose to be happy.

My happiness doesn’t depend on external circumstance.

My self-acceptance doesn’t depend on the other people’s views of me.

I release the need to make others happy.

I release the fear of success.

I give up on doing the things other people want me to do.

I choose to be my best self and to let other people be their best selves.

I will not hold on to unhappy thoughts or feelings.

I will not define myself in terms of my pain or problems.

I let go of any responsibility I have ever claimed for the feelings of others.

I can be happy even if the people around me are not.

I will not surround myself with those who place unnecessary burdens on me.

I choose to embrace the joy which is everywhere.

I am already confident and worthy of love.

I choose to be with those who accept me as I am.

My mind is made for good thoughts.

No matter what problems I face, I know I can always work through them.

I am strong and I am not afraid to live my life.

I won’t let others dictate how I see myself.

The only person I have control over is me.

I choose to be exactly who I am.

I am worthy of love.

I deserve a partner who is supportive and positive.

I release an desperation for finding a partner.

I will wait for the right person for me.

I will not settle for someone who is not everything I am looking for.

The love of my life is coming along soon.

Someone who is perfect for me is out there.

I am open to finding the one who will share my life and happiness.

Wahai Blog Harlinda Halim!

Saya rasa BERSALAH!

Terlalu lama saya biarkan blog ini “terbengkalai”.

Saya mahu “hidupkan” kembali blog kesayangan ini.

InsyaALLAH…lepas khatamkan buku Tuan Aqif Azizan, saya akan

pastikan blog ini kembali bernyawa dan lebih bermanfaat buat orang

lain.

InsyaALLAH.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...